menu
  1. Strona główna
  2. O nas
  3. Ludzie Gromady
  4. Wywiad z Panią Janiną Makowską

Wywiad z Panią Janiną Makowską



 

Naszym Gościem w dniu dzisiejszym jest pani Janina Makowska – członkini OST Gromada, członkini Komitetu Honorowego Obchodów Jubileuszu 85-lecia , b. Dyrektor Biura Podróży Gromady w Łodzi, która przepracowała w OST Gromada 42 lata.

1. Dzień dobry Pani Janino, jak to się stało, że podjęła Pani pracę w OST Gromada?

Zaczęło się od ogłoszenia w Urzędzie Pracy, OST Gromada poszukiwała pracownika do działu księgowości. Biorąc pod uwagę, że studiowałam ekonomikę pracy, płacy i spraw socjalnych oraz napisałam pracę dyplomową nt. turystyki, podjęcie pracy w Gromadzie było naturalnym kierunkiem, który wybrałam.

Pracę rozpoczęłam w kwietniu 1976 roku jako pracownik w dziale księgowości w oddziale w Łodzi. Po pół roku awansowałam na stanowisko Specjalisty ds. Wczasów, Kolonii, Obozów i Wycieczek Krajowych. Następnie pracowałam na stanowisku Kierownika Turystyki Krajowej i ostatecznie jako Dyrektor Biura. Pracę w Gromadzie zakończyłam w sierpniu 2018 roku.

2. Czym zajmowała się Pani w OST Gromada?

To był czas szybkiego rozwoju firmy, moje obowiązki wynikały często z potrzeby chwili. Oddział Okręgowy w Łodzi zarządzał ekspozyturami m.in. w Bełchatowie, Płocku, Łowiczu, Łasku, Sieradzu, Rawie Mazowieckiej. Biuro w Łodzi liczyło 28 osób, w każdej ekspozyturze pracowały po 2-3 osoby, w sumie w całym oddziale 49 osób. Zajmowaliśmy się sprzedażą turystyki, głównie wczasów, wycieczek krajowych oraz obsługą klientów instytucjonalnych. Dobrze opracowana oferta była kluczem do sukcesu. Pierwszym krokiem w przygotowaniu oferty był wybór obiektu, ośrodka czy kwatery. Następnie należało podpisać umowę z kwaterodawcą, osobiście obejrzeć miejsce pobytu, ocenić je, czy spełnia wymagane standardy. W związku z tym często jeździłam w delegacje. Po powrocie z delegacji robiłam szczegółowy opis kwatery, który później był zamieszczany w ofercie. Oferty przygotowywane były ręcznie, pisane na maszynach a kalkulacje wykonywaliśmy na liczydłach. Przygotowane oferty dostarczaliśmy osobiście do firm, posiłkowaliśmy się też dalekopisem.

Najbardziej obleganym kierunkiem było wybrzeże Bałtyku, ale też i miejscowości uzdrowiskowe jak: Ciechocinek, Nałęczów, Kudowa- Zdrój, Polanica-Zdrój czy Lądek Zdrój. Gdy w obiektach sanatoryjnych nie było już miejsc, podpisywaliśmy umowy z właścicielami kwater prywatnych. W tamtych czasach było ogromne zapotrzebowanie na tego typu usługi, które co warto wspomnieć, były chętnie finansowane przez działy socjalne poszczególnych firm. Dlatego bardzo ważne było osobiste nawiązywanie i podtrzymywanie dobrych relacji z pracownikami działów socjalnych, bo to oni zarządzali i „dysponowali” budżetem przeznaczonym na wypoczynek.

Największy udział w sprzedaży mieli kliencie instytucjonalni, którzy dla swoich pracowników wykupywali wczasy, imprezy integracyjne, a dla dzieci kolonie. Działaliśmy też w środowisku wiejskim - z naszych usług korzystały spółdzielnie rolnicze, samopomocy oraz wojewódzkie kółka rolnicze.

Rozwinęliśmy dział turystyki zagranicznej i w związku z tym pomagaliśmy klientom w wyrabianiu paszportów, wiz czy książeczek walutowych. Działaliśmy kompleksowo, mieliśmy własny dział transportu (Jelcze i jugosławiańskie Sanosy), które woziły turystów m.in. do Pragi, Rzymu czy na Węgry. Znakiem czasów była ogromna popularność tzw. kierunków handlowych - całe grupy jeździły na handel do Turcji czy do niemieckiego Berlina.

3. Z czego miała Pani największą satysfakcję pracując w Gromadzie? Jaki był największy sukces?

Za sukces mogę uznać to, że zawsze wychodziliśmy na plus, nikt do nas nigdy nie dokładał. Zawsze realizowaliśmy wyznaczone plany. Satysfakcję dawała praca sama w sobie, kontakt z klientami, ich uznanie. Otrzymywaliśmy dużo podziękowań od firm, Urzędu Miasta czy władz terenowych woj. łódzkiego. Byliśmy postrzegani jako profesjonaliści. Mimo braku komputerów, nowoczesnych drukarek i innego sprzętu biurowego byliśmy w stanie przygotować profesjonalną ofertę, zawsze na czas. Zdarzało się, że zostawaliśmy po godzinach pracy, a że była dobra atmosfera w zespole, nie mieliśmy z tym żadnego problemu. Przykładem zadowolonego klienta może być Bank Handlowy, który przez 9 kolejnych lat od 2002 roku wykupował u nas szkolenia dla swoich pracowników w hotelach Gromady.

4. Czego życzyłaby Pani OST Gromada z okazji Jubileuszu 85-lecia?

Z okazji Jubileuszu życzę dalszych sukcesów, rozwoju i wytrwałości w tych trudnych czasach.

 

 

Zobacz na mapie

Aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie, Serwis wykorzystuje pliki cookies zapisywane w pamięci przeglądarki. Szczegółowe informacje na temat celu ich używania, w tym przetwarzania danych dotyczących aktywności użytkownika oraz personalizacji reklam, oraz możliwość zmian ustawień plików cookies, znajdują się w Polityce prywatności.
Klikając ZAAKCEPTUJ WSZYSTKIE, wyrażasz zgodę na korzystanie z technologii takich jak cookies i na przetwarzanie przez OST GROMADA, Pl. Powstańców Warszawy 2, 00-030, Warszawa , Twoich danych osobowych zbieranych w Internecie, takich jak adresy IP i identyfikatory plików cookie, w celach analitycznych i marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań, mierzenia ich skuteczności oraz przetwarzania danych użytkownika dla celów analitycznych). Zmiany ustawień plików cookies oraz szczegółowe preferencje dotyczące zgód możesz dokonać w ustawieniach.

Zarządzaj ustawieniami dotyczącymi prywatności
Niezbędne pliki cookies

Pliki cookies niezbędne do działania usług dostępnych na stronie internetowej, umożliwiające przeglądanie ofert lub dokonywanie rezerwacji, wspierające mechanizmy bezpieczeństwa, m.in.: uwierzytelnianie użytkowników i wykrywanie nadużyć. Te pliki są wymagane do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej. Nie wymagają Twojej zgody.

Analityczne pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Wyrażając zgodę na te pliki cookies, zgadzasz się na przetwarzanie danych dotyczących Twojej aktywności na stronie w celach analitycznych.

Marketingowe pliki cookies

Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące aktywności użytkownika, produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Zgoda na te pliki cookies oznacza, że Twoje dane mogą być używane do personalizacji reklam oraz analizy skuteczności naszych kampanii reklamowych.

Twoje preferencje nie zostały jeszcze zapisane