Spółdzielczość jako forma ruchu społeczno – gospodarczego jest ważnym ogniwem w wielu światowych gospodarkach. Tradycje polskiej gospodarki społecznej czyli polskiego ruchu spółdzielczego są bez wątpienia ważne i zarazem niezwykle interesujące. W tę tradycję wpisuje się historia Ogólnokrajowej Spółdzielni Turystycznej „Gromada”.
Gromada rozpoczęła swoją działalność 10 lutego 1937 roku. Tego dnia z inicjatywy Związku Młodzieży Wiejskiej "Wici", Związku Zawodowego Pracowników Spółdzielczych, Spółdzielczości Rolnej i Organizacji Rolniczych powołano Spółdzielnię Turystyczno-Wypoczynkową "Gromada".
Założyciele kierowali się przeczuciem, że maja dobry pomysł na działalność gospodarczą, co potwierdziło się w ciągu następnych ośmiu dziesięcioleci. Na początku Spółdzielnia prowadziła działalność typowo turystyczną organizując wyjazdy szkoleniowo rekreacyjne dla polskich rolników do krajów północnej i południowej Europy: Danii, Bułgarii, Jugosławii. Uczestnicy tych wycieczek mieli możliwość połączenia wypoczynku z nauką i poznawaniem nowoczesnych technik i technologii agrarnych.
Stworzono biuro podróży o międzynarodowym standardzie obsługi, które stało się oknem na świat dla obywateli II Rzeczypospolitej.
Gromada w istotny sposób przyczyniła się do kształtowania gospodarki turystycznej w Polsce. Ruch turystyczny stawał się elementem zainteresowania ekonomicznego dla właścicieli hoteli, restauracji, środków komunikacji, jak też samorządów miejskich, które dostrzegały w nim czynnik aktywizacji gospodarczej swoich miejscowości i regionów.
Śmiałe plany jak między innymi budowa statku transkontynentalnego, przerwał wybuch II Wojny Światowej. Większość majątku Spółdzielni została zniszczona. Dwanaście lat po dramacie wojny założyciele kontynuowali swoje przedsięwzięcie z jeszcze większym rozmachem. W 1958 roku zainicjowali systematyczną rozbudowę sieci biur turystycznych i hoteli, które w krótkim czasie pozyskały zagranicznych partnerów, touroperatorów i rozpoczęły skuteczną współpracę z krajami otwartymi na turystykę do Polski i Europy. Przez kolejne dziesięciolecia potencjał Ogólnokrajowej Spółdzielni Turystycznej „Gromada” ewoluował i zmieniał się wraz z polską gospodarką.
Patrząc na Spółdzielnię przez pryzmat ponad 80-cio letniej działalności śmiało można przyznać jej pozycję ważnego podmiotu turystycznego i hotelarskiego w Polsce.
Pierwszym hotelem oddanym na początku lat 60-tych przez Spółdzielnię był obiekt w Warszawie przy Placu Powstańców Warszawy 2 o rozpoznawalnej do dziś, często używanej nazwie „Dom Chłopa”. W pięcioletnich odstępach, powstały hotele w Zakopanem i Łomży. Spółdzielnia świetnie radziła sobie w warunkach częściowo zamkniętej gospodarki bloku państw socjalistycznych, przyjmując i obsługując gości hotelowych według wysokich, zachodnich standardów.
Lata siedemdziesiąte i osiemdziesiąte to czas budowy kolejnych obiektów i włączenia do powstającej Grupy Gromada dużych ośrodków wypoczynkowych w Międzyzdrojach i Krynicy-Zdroju. Kolejny obiekt wybudowano w Radomiu, po czym chcąc wypełnić lukę w sieci hotelowej w północno-zachodniej części Polski Spółdzielnia zakupiła i uruchomiła pod własną marką hotel w Poznaniu i Koszalinie. Zdecydowano także o poszerzeniu oferty hotelowej o profesjonalne usługi konferencyjne.
Dzisiejsza Spółdzielnia z powodzeniem restrukturyzuje swój potencjał posiada obiekty hotelowe w Warszawie, Koszalinie, Toruniu, Zakopanem, Busku-Zdroju, Poznaniu, Pile, Łomży i Radomiu, a także dwa ośrodki wypoczynkowe w Międzyzdrojach i Krynicy - Zdroju. To, co wyróżnia hotele Gromady to doskonałe lokalizacje, polska tradycyjna kuchnia i doskonałe połączenie tradycji z nowoczesnością. Wszystkie obiekty oferują szeroki wachlarz usług hotelowych, gastronomicznych czy konferencyjnych, dobry standard bazy noclegowej oraz profesjonalną obsługę.
Biura Turystyczne „Gromada” (własne oraz licencyjne) obsługują klientów krajowych i zagranicznych oferując organizację wyjazdów weekendowych oraz pobytów wypoczynkowych w kraju i za granicą, organizację podróży „incentive”, kompleksową obsługę podróżniczą zarówno klientów instytucjonalnych, jak i indywidualnych z pakietem usług dodatkowych (bilety lotnicze, promowe, autokarowe, kolejowe, pełny zakres ubezpieczeń, usługi wizowe, rezerwacje hotelowe, transfery, wynajem samochodów).
Gromada stale doskonali funkcjonowanie jednostek obsługi ruchu turystycznego, z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych rodzajów turystyki oraz kreatywnej funkcji biur podróży we współczesnym świecie.